...Поново се чује „ТРАС!“ - ОД ЉУБИТЕЉА ЗА ЉУБИТЕЉЕ!
Следи још један Београдски фестивал стрипа...
Полако се усталила традиција да је прва половина маја резервисана за Београдски фестивал стрипа „Трас!“. Тако је и ове године, по трећи пут. Место одржавања фестивала је промењено. Из Центра за културу „Влада Дивљан“ пребацили смо се у Културни центар „Град“. Адреса је Браће Крсмановић 4, у Савамали.
На овогодишњем „Трасу“ промењено је још нешто. Уместо свечаног отварања и два дана програма, ове године ће сви програми бити одржани у суботу, 11. маја. Зато ће тај дан бити више него згуснут. А за то ће да се побрину гости фестивала.
Како смо у прва два издања фестивала некако успели да занемаримо Дилана Дога, то смо се ове године потрудили да грешку исправимо. За то ће да се побрине Ђовани Фрегијери. Он је један из прве лиге цртача „истраживача ноћних мора“. Заслужан је за неке од култних епизода, као што су „Смрт, лјубав, смрт“, „Франкенштајн“, „Некрополис“, „Догодиће се сутра“. Поред тога, уприличио је први сусрет Дилана Дога и Мартија Мистерије, у епизоди „Последња станица ужас“. Бије га глас да је један од најбржих цртача у Бонелију, што ће сви посетиоци „Траса“ имати прилику лично да испитају. Тако што ће да затраже цртеж.
Други гост из Италије одавно није гост на овим просторима. Толико, да ваља да се размисли да ли да иде под „гости“ или „домаћи“. Погађате, ради се о Валтеру Вентурију, цртачу Загора, Текса Вилера, Белцонија, Драгонера. Недавно је у Италији изашла његова епизода у којој се сусрећу Загор и Бред Берон. А како неко рече, ко је видео овдашњи фестивал без брата Валтера?
Трећи гост је вероватно један од најпознатијих цртача с ових простора. Игор Кордеј од раних осамдесетих година прошлог века ради пуном паром и нема намеру да стане. Од „Вама“, преко „Ми мртви“, све од Бетмена, Тарзана и најновијег вестерна „Маршал Бас“, у свакој линији се види мајсторство. А и до сада на „Трасу“ нисмо имали ниједног званичног витеза, а камоли француског Витеза реда уметности и књижевности.
За њим у стопу наступа Дарко Перовић. Овај цртач је у последњих тридесетак година направио велике ствари на страним тржиштима. Од сарадње са Енрикеом Абулијем, сценаристом „Торпеда“ у Шпанији, преко сопственог серијала „Дубоко и хладно“, па све до Бонелијевог „Магичног ветра“, „Шангај девила“ и „Адама Вајлд“.
Враћа нам се и Штеф Бартолић, најпознатији по стрипу о Дику Лонгу, који је радио за „Плејбој“.
Надамо се да ће већина посетилаца добити жељени цртеж или посвету. Биће организована и уобичајена берза, потом разне трибине и сви остали догађаји који прате „Трас“. Дружење аутора и лјубитеља се подразумева. Зато „Трас“ и постоји. Видимо се у суботу, 11. маја.
Немања Баћковић
Програм:
- 11:00−19:00 // Берза стрипа реномираних издавача – целодневна активност
- 11:30−13:00 // Аутори за публику - Посвете и цртање за посетиоце: Ђовани Фрегијери, Валтер Вентури, Игор Кордеј, Дарко Перовић, Штеф Бартолић
- 16:30−18:00 // Аутори за публику - Ђовани Фрегијери, Валтер Вентури, Игор Кордеј, Дарко Перовић, Штеф Бартолић
- 18:30−19:30 // Аукција изложених принтова
Штеф Бартолић (р. 1967, Загреб) је аниматор, илустратор и стрип-аутор присутан на сцени од 1986. године. Након студија на Школи за примјењену умјетност, Штеф је на пољу анимације сарађивао на дугометражним филмовима Чаробњаков шешир, Шегрт Хлапић и Мали летећи медведићи, као и на већем броју краткометражних анимираних филмова. Почео је да се бави стрипом од 1986. године. Бартолићеви актери комуницирају са читаоцима јединственом мимиком и гестом, жустро и експлозивно, осликано невероватним талентом једног од највећих талената са нашег подручја.
Валтер Вентури (р. 1969, Рим) ступио је на сцену путем изразито антисуперхеројског мини серијала Капетан Италија, чијих је 12 бројева сам објавио. Сарадња са Титом Фарацијем на серијалу Бред Берон обележава почетак његове сарадње са издавачком кућом Бонели. Као комплетан аутор се опробао на графичком роману Велики Белцони који је у Србији објавио Пхоениx Пресс. Аутор је насловне илустрације на најновијем албуму Ортодоx Целтса, Манy Моутхс Схут!, из 2017. године, на којој доминира део лица који асоцира на Загора. Вентури се са лакоћом стилски уклапа у широк спектар жанрова, и показао се као један од цртачких фаворита код великог броја фанова.
Дарко Перовић (р. 1965, Аранђеловац) започео је каријеру стрип аутора у бројним часописима широм бивше Југославије средином осамдесетих година. Већ првом дугом причом, Брек, покупио је награде 1987. године. Крајем деведесетих Перовић започиње сарадњу са италијанском издавачком кућом „Серђо Бонели“, где по сценарију Ђанфранка Манфредија сарађује на успешном серијалу Магични Ветар. Потом је са „Бонелијем“ сарађивао на Шангај Девилу, а обновио је сарадњу са Манфредијем и на Адаму Вајлду. Паралелно сарађује са француском издавачком кућом Солеил.
Ђовани Фрегијери (р. 1950, Пјаћенца) започиње стрип каријеру још као тинејџер у студију Ђанкарла Тенентија. Након дугог низа година рада на мање или више успешним серијалима, попут Интрепидо, Ил Монелло и Скорпио, пресудан тренутак у Фрегијеровој каријери наступа 1986. године, када по сценарију Алберта Онгара црта Ролс Ројс, и објављује га у магазину „Етернаут“. Фрегијери постаје препознатљиви део Дилана Дога, и црта неке од најзначајнијих епизода за серијал. Аутор је највећег броја прича у редакцији Дилана Дога, углавном захваљујући изузетној брзини и заводљивом реалистичном цртежу који се лако претапа у хорор атмосферу. Осим стрипа Фрегијери се активно бави фотографијом и дизајном.
Игор Кордеј (р. 1957, Загреб) је легенда домаће стрип сцене. Један од истакнутих чланова Новог Квадрата, међународно цењен стрип аутор и илустратор, Кордеј је сарађивао са великим бројем светских издавача. Министарство културе Француске га 2013. године проглашава витезом реда уметности и књижевности. Још пре Вама и 1985. године, Кордеј је био мајстор девете уметности. Али ова прича га је дефинитивно винула у звезде. Његово изванредно око за режију стрипа може се мерити само са лакоћом којом плете линије на таблама. Густи витражи Кордејевог цртежа одузимају дах, било да је реч о људским ликовима ухваћеним у врхунским динамичним или контемплативним тренуцима, или крајолицима реконструисаним до минуциозности.