Најава

XXIV Балканска смотра младих стрип аутора

Leskovac 2022 Plakati kolor web

Лесковац 21-27. 6. 2022.

Програм манифестације

21.6.2022.

  • 18ч – Уручење награде „Пријатељ стрипа” у Свечаној сали града Лесковца

22.6.2022.

  • 11ч – Предавање и радионица „Ја сам (графички роман) Акико”, Стефана Тићмија и Лесковачке школе стрипа у Народној библиотеци „Радоје Домановић”

23.6.2022.

  • 12ч – Откривање мурала посвећеног Николи Митровићу Кокану, рад сликара Дарка Николића у Основној школи „Јосиф Костић”

24.6.2022.

  • 16ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Македонски стрип, јуче, данас и сутра: Промоција издаваштва издања Стрип квадрат и Стрип центар Македоније”
  • 17ч – Међународна конференција: Округли сто „Освит женског стрипа на Балкану”
  • 18ч – Промоција издања „До пакла и назад: Запис” и „Нинђа: Рајачки” Драгана Стокића Рајачког
  • 19ч – Међународна конференција стрипа: Мастер клас Дамјана Георгијевског, Игора Волског и Корала Илхана „Од линије до илустрације”
  • 19:30ч – Отварање стрип-берзе у холу Лесковачког културног центра
  • 20ч – Отварање изложбе младих стрип цртача Балкана у галерији Лесковачког културног центра и додела награде за допринос српском стрипу, као и награде „Миодраг Величковић Мивел” за сатиричан стрип
  • 21ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Стрип источне Европе и његово место у светском стрипу”, Павел Пилх, Игор Волски, Николај Пепене и други

25.6.2022.

  • 11ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Хрватски стрип јуче, данас и сутра”, промоција магазина „Префикс” и „Охохо” фанзина
  • 11:30ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Бугарски стрип стрип, јуче, данас и сутра”, промоција Треће националне изложбе бугарског стрипа и пројекта „Аракел”
  • 12ч – Петнаест година Вековника: Промоција другог интеграла „Вековника” и 12. албума серијала „Истина и друге бајке”
  • 13ч – Међународна стрип конференција: Мастерклас „Балканска школа у француском стрипу” Дана Ианоша, Владимира Крстића Лација, Дражена Ковачевића, Виктора Друђнијуа, Дејана Ненадова, Владимира Алексића, Маxа вон Фафнера, Синише Бановића и Тиберија Беке
  • 14ч – Међународна конференција стрипа: Мастерклас Виктора Дрђинијуа, Драгана Мирела и Ремуса Брезеануа „Специфичности графичке нарације”
  • 17ч – Трибина: „CAN FOR BALKANS”, формирање мреже историјског стрипа на Балкану
  • 17:30ч – Међународна конференција стрипа: Предавање
  • 18ч – Међународна стрип конференција: Предавање Бертрана Фонтјена „Нешто се дешава у Белгијском стрипу”
  • 19ч – Отварање изложбе „Нешто се дешава у Белгијском стрипу” у Народној библиотеци „Радоје Домановић”
  • 20ч – Отварање изложбе „Савремени пољски стрип” у галерији Народног музеја и додела меморијалних награда „Никола Митровић Кокан” те спонзорских награда награђеним добитницима
  • 21ч – Међународна стрип конференција: Предавање Павела Пилха „Савремени чешки стрип”

26.6.2022.

  • 12ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Ратни стрип – стрип у служби мира” Павела Пилха
  • 13ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Пољски стрип јуче, данас, сутра” Игора Волског
  • 13:30 – Међународна конференција стрипа: Предавање екипа француског лектората у Јашију „Улога стрипа у образовању”
  • 14ч – Међународна конференција стрипа: Мастер класови: Алексе Гајића, Филипа Андроника и Ивана Берова „Од инспирације до креације – настанак илустрације”
  • 15ч – Међународна конференција стрипа: Видео мост Нигерија-Србија „Вортеx, или буђење стрипа у Африци”
  • 18ч – Додела захвалница учесницима и додела награде „Младе велике наде” за најбољег младог учесника смотре у галерији Лесковачког културног центра

27.6.2022.

  • 17ч – Стручно вођење кроз изложбу и радионица стрипа за 120 детета из дијаспоре у оквиру Кампа РТС-а, Министарства просвете и Спортског савеза Србије „Лесковац 2022”

Најстарији на Балкану, најмасовнији на свету

„Не постоји толико импресивна и глобална стрип манифестација попут Балканске смотре младих стрип аутора. На овом фестивалу има радова из 82 земље, то је готово половина држава које уопште постоје у свету!” Изјавио је зачуђено Британац Пол Гравет, аутор књиге „1001 стрип који морате прочитати пре него што умрете”, и водећи познавалац стрипа на свету када је обавештен да овогодишња Балканска смотра има рекордних 3046 учесника из 82 земље света са шест континената.

Балканска смотра младих стрип аутора ове године пуни 25 година постојања, што је чини најстаријим стрип фестивалом на читавом Балкану, од близу педесет манифестација посвећених стрипу које данас постоје на простору Турске, Грчке, Македоније, Албаније, Бугарске, Румуније, Босне и Херцеговине, Хрватске, Црне Горе и Словеније! Четврт века континуираног раста фестивал обележава тако што по први пут у својој историји траје не три, већ седам дана – од 21. до 27. јуна! Такође, ову прилику нарочитом ће учинити још и стриповско побратимљење између Лесковца и Брашова у Румунији 24. јуна, када ће изложба Балканске смотре и званично бити отворена. Том приликом ће Протокол о сарадњи потписати предавач у Лесковачкој школи стрипа Марко Стојановић и директор Регионалног музеја у Брашову Николај Пепене. Лесковац је јединствен у Источној Европи по томе што се по стрипу побратимио са већ два балканска града, Софијом из Бугарске и Херцег Новим из Црне Горе, па ће Брашов, који је фактички центар стрипа у Румунији, бити трећи град у региону с којим ће бити успостављена ближа сарадња. На крају, ову конкретну смотру чини специјалном и пратећа изложба „Нешто се изгледа дешава у белгијском стрипу” постављена у Народној библиотеци „Радоје Домановић”, коју ће лично отворити Аташе за културу амбасаде Краљевине Белгије Бертранд Фонтејн. У питању је изложба у организацији „Wallonia-Brussels International (WBI)” о младим снагама стрипа у Белгији која се након досадашњег приказивања у Кини, Бразилу и Мароку по први пут излаже у Европи – управо у Лесковцу, на Балканској смотри!

Тридесетак активности којима ће се обележити овај јединствени јубилеј дешаваће се широм Лесковца, у просторијама Лесковачког културног центра, Народног музеја, Народне библиотеке „Радоје Домановић” и Основне школе „Јосиф Костић”, а у организацији школе стрипа „Никола Митровић Кокан”. Посетиоци ће имати прилике да присуствују разноликим трибинама, округлим столовима, отварањима изложби, демонстрацијама цртања, радионицама, предавањима, мастер класовима, доделама награда па чак и једним видео мостом са стрип ауторима из Нигерије у Африци! Ове године, за разлику од ранијих манифестација, постоје три уводне активности које претходне званичном свечаном отварању Смотре у петак 24. јуна. У питању су додела награде Пријатељ стрипа његовој екселенцији амбасадору Краљевине Белгије Коенраду Адаму 21. јуна у свечаној Сали града Лесковца, предавање и радионица „Ја сам (графички роман) Акико” песника Стефана Тићмија и Лесковачке школе стрипа у Народној библиотеци „Радоје Домановић” 22. јуна и откривање мурала Дарка Николића посвећеног Николи Митровићу Кокану (1933-1997) у Основној школи „Јосиф Костић” 23. јуна. Сем три уводне, Смотру ове године карактерише и једна завршна активност. Наиме, 27. јуна ће Лесковачка школа стрипа приредити стручно вођење и стрип радионицу за око 120 учесника Кампа РТС-а, Министарства просвете и Спортског савеза Србије за децу из дијаспоре.

Смотри ће лично присустовати и око 50 гостију, углавном стрип аутора, из Белгије, Финске, Немачке, Пољске, Чешке, Турске, Румуније, Македоније, Бугарске, Босне и Херцеговине, Хрватске и Србије. У оквиру Међународне стрип конференције која се одиграва у саставу Балканске смотре, из Немачке нам стиже Ремус Брезеану, који ради за америчког издавача „Aftershock”, а из Финске Дамјан Георгијевски, који ће одржати мастерклас „Од линије до илустрације”. Један од најперспективнијих пољских стрип аутора Игор Волски одржаће предавање на тему савременог пољског стрипа, а чешки стрип теоретичар Павел Пилх, који је на Универзитету у Брну докторирао темом „Југословенски и пост-југословенски ратни стрип 1918-2018” представиће нам чешки стрип уз додатак предавања „(Анти)ратни стрип – девета уметност у служби мира”. На смотри ће гостовати председник Секције за стрип у удружењу ликовних уметника Бугарске Петар Станимиров као и  један од најугледнијих румунских аутора Виктор Друђинију. Гости смотре биће и прослављени домаћи стрип аутори који са успехом раде за највеће америчке и европске стрип издаваче, међу којима се истичу Владимир Крстић Лаци, Дејан Ненадов, Дражен Ковачевић, Владимир Алексић, Саша Јовановић, Синиша Бановић, Тибериу Бека и бројни други стрип аутори из Србије.

У суботу 25.6. у 19:00 часова Лесковац ће први у Европи имати прилику да види изложбу „Нешто се изгледа дешава у Белгијском стрипу” у Народној библиотеци „Радоје Домановић”, коју ће отворити аташе за културу Белгијске амбасаде Бертран Фонтејн. Он ће пре отварања одржати предавање о новим токовима стрипа у Белгији. У 20 часова у Народном музеју пољски аутор Игор Волски отвориће изложбу „Савремени пољски стрип” која доноси заиста фасцинатну перспективу Пољског стрипа кроз избор од педесетак најзанимљивих аутора у новијој историји пољског стрипа који је начинио један од кључних људи пољског стрипа, Павел Тимофиејук.

Балканска смотра се од самог свог почетка 1998. године профилисала фестивал са педагошким карактером, у чему је свих ових година на жалост у региону остала усамљена. Смотра стога и ове године додељује награде младим ауторима у категоријама цртача, илустратора, сценариста и теоретичара, с циљем да охрабри младе аутора да наставе са бављењем деветом уметношћу. Уз ове награде, Смотра додељује и најстарију награду за допринос српском стрипу у земљи под називом „Никола Митровић Кокан”. Овогодишњи добитници су Никола Масловара из Оџака и Саша Ракезић из Панчева. Уз то, биће додељена и интернационална награда „Миодраг Величковић Мивел“ за сатиричан стрип, коју ове године осваја грчки аутор Вангелис Папавасилиоу Вагос. Награду „Пријатељ стрипа”, која се даје особи која се не бави активно стрипом али исти помаже, уз амбасадора Краљевине Белгије Коенрада Адама за 2022. годину одлуком трочланог жирија из Хрватске, Босне и Херцеговине и Бугарске добија и Николае Пепене, директор Регионалног музеја у Брашову и покретач пројекта CAN FOR BALCANS за стварање мреже историјског стрипа на Балкану.

Град Лесковац је наставио да подржава Смотру, а по трећи пут узастопце то је урадило и Министарство културе и информисања. Организатори Балканске смотре младих стрип аутора су Марко Стојановић, Милош Цветковић, Иван Стојановић Фики и Марко Серафимовић, иначе предавачи и аутори из Лесковачке школе стрипа „Никола Митровић Кокан”, а суорганизатор је Лесковачки културни центар.

Марко Стојановић, један од организатора поводом великог јубилеја каже: „Пуно значе речи Пола Гравета о томе како на пољу стрипа по броју учесника и земаља из којих долазе документовано „нико нема оно што Србин имаде”. О томе сведочи и одлука Белгијске амбасаде да управо у Лесковцу, на Балканској смотри, направи европску премијеру изложбе посвећене будућности белгијског стрипа. Кад се сетим неповерења с којим је дочекана моја идеја да се покрене један фестивал посвећен младим стрип ствараоцима, какав сам и сам тада био, и наших скромних почетака те давне 1998. године, не могу да верујем да смо истрајали у овој мисији већ великих двадесет пет година, нити колико смо далеко стигли у нашој мисији популаризације стрипа. Ко је тада могао да претпостави да ћемо постати најстарији фестивал на читавом Балканском полустрву те да ће наш јубилеј од 25 година постојања својим увеличати нека од највећих имена светског стрипа данас попут Брајана Боланда, Ђанпјера Касертана, Жана Ван Хама, Пасквала Фрисенде, Гжегожа Росинског, Тицијана Склавија, Јакуба Ребелке, Стефана Биље, Питера Снејбјерга, Тонија Сандовала и многих других?” •

 У Лесковцу одржан највећи јавни час цртања стрипа у Југоисточној Европи 

У школском дворишту Основне школе „Јосиф Костић" у Лесковцу 2.јуна одржан је највећи јавни часа цртања стрипа у Југоисточној Европи уогранизацији Лесковачке школе стрипа „Никола Митровић Кокан". На конкурс за најбољи стрип каиш који Лесковачка школастрипа „Никола Митровић Кокан" већ десети пут организује у сарадњи саСиндикатом образовања Србије, Учитељским друтвом Лесковац, Новом нашом речи иОсновном школом „Јосиф Костић" јавио се 1871 ученик из 52 школеу Босни и Херцеговини, Македонији и Србији. Због овако масовног одазива наконкурсу, у чему су предњачила школе из Лесковца, Лесковачка школа стрипа јепосле паузе од две године услед пандемије КОВИДА 19 одлучила да ученицимаосновних школа у Лесковцу омогући да се уз стручно вођење масовно окушају удеветој уметности. Овогодишњи час стрипа организован је у две етапе због немогућностипредавача Школе стрипа да се истовремено одговори великом интересовању основихшкола за јавним часом струпа. Прва етапа одржана је у среду 25. маја, када је усвојим учионицама око 1000 ученика основних школа "Светозар Марковић", "КостаСтаменковић", "Васа Пелагић", "Вожд Карађорђе" и "Вук Караџић" истовремено направилосвоје прве кораке у свету стрипа. Друга етапа одржала се, уз помоћ ГрадаЛесковца, у дворишту Основне школе "Јосиф Костић" када је 450 ученика преподневнесмене ове школе уз помоћ предавача из Лесковачке школе стрипа имало прилику даоткрије неке од професионалних тајни бављења стрипом. Ученике је на почеткучаса, као што је био случај у неколико ранијих наврата, поздравио иГрадоначелник Лесковца, Др Горан Цветановић, и пожелео им срећу у раду. На тајначин оборен је и рекорд из 2019. године, када је на јавном часу стрип каишцртало 1300 ученика из 4 градске школе. Конкурс за стрип каиш и јавни час цртања уводне суактивности Балканске смотре младих стрип аутора, која ове године пуни 25 годинапостојања што је чини најстаријим стрип фестивалом на простору Балкана. ОвогодишњуБалканску смотру, која ће трајати од 24 до 26. јуна, помогли су град Лесковац и Министарство културе и информисања Републике Србије. •

Фумети! — Балкански фестивал италијанског стрипа / Fumetti! — Festival balcanico del fumetto italiano

FUMETTI 2022 pozivnica

Место одржавања:

Архив Војводине, Жарка Васиљевића 2а, Нови Сад

Отвара

Господин Роберто Чинкоти (Roberto Cincotti),
директор Италијанског института за културу у Београду
(Istituto Italiano di Cultura, Belgrado)

Покровитељи

Град Нови Сад и Италијански институт за културу у Београду

ПРОГРАМ
Фумети! — Балкански фестивал италијанског стрипа / Fumetti! — Festival balcanico del fumetto italiano.

Организатор

Удружење грађана „Обновљена заједница“ из Новог Сада

Покровитељи

Град Нови Сад и Италијански институт за културу у Београду

Редакција

Ненад Савин, Селена Даниловић, Ђула Шанта са сарадницима

Савет

Зоран Туцић, Владимир Тополовачки, Зоран Стефановић и Кристијан Релић

Партнери

Удружење стрипских уметника Србије / Центар за уметност стрипа;
Пројекат Растко — Италија; Издавачка кућа Весели четвртак; Нишки културни центар; Удружење „Бранко Плавшић“; ИК Комико; ИК Форма Б; ИК System Comics; ИК Golconda; ИК Макондо...

Петак, 24. јун 2022.

  • 17:00 Поздравна реч „Италијански стрип и његова важност за Балкан“ — директор фестивала Ненад Савин и члан савета фестивала Зоран Стефановић.
  • 17:30 Предавање „Песме истарског и лигурског ветра: Сергеј Соловјев међу Италијанима 1941–1975.“ — Зоран Стефановић, управник Центра за уметност стрипа Удружења стрипских уметника Србије.
  • 18:00 Промоције интеграла „Велики Блек“ 1 и 2 Бранка Плавшића, Маринка Лебовића, Светозара Обрадовића и Петра Алаџића. — учествују издавачи и уредници Зоран Николић, председник Удружења „Бранко Плавшић“, Ниш, и Срђан Савић, директор Нишког културног центра.
  • 19:00 Свечано отварање фестивала – отвара господин Роберто Чинкоти (Roberto Cincotti), директор Италијанског института за културу у Београду (Istituto Italiano di Cultura, Belgrado). Отварање међународне групне изложбе на којој учествују Пасквале дел Векјо (Pasquale del Vecchio), Ана Лацарини (Anna Lazzarini) и Ђампјеро Казертано (Giampiero Casertano) из Италије; Бранислав Керац, Дарко Перовић и Стеван Субић из Србије.

Субота, 25. јун 2022.

  • 10:00–22:00 Међународна групна изложба у дворишту Архива Војводине: Пасквале дел Векјо, Ана Лацарини и Ђампјеро Казертано из Италије; Бранислав Керац, Дарко Перовић и Стеван Субић из Србије
  • 12:00–20:00 Дигитална изложба „Moses — Un Altro Giorno in Paradiso“ („Мојсије — дан у Рају“) у холу Архива Војводине, аутора Зорана Јовичића.
  • 12:00–20:00 Тржница стрипа: издавачи Комико, Форма Б, System comics, Golconda...
  • 14:00 Предавање „Италијански стрип у српској и југословенској култури: Албуми“ — Владимир Тополовачки, аутор едиције „Бесконачни итинерер кроз свет стрип албума“.
  • 15:00 Промоција издања Лунов Магнус стрип бр. 999, „Велики Блек: Кавез“, цртача Маринка Лебовића и сценаристе Светозара Обрадовића, ИК Голконда, модератор Александар Ђукановић
  • 16:00 Промоција издања „Једна прича: Трећи дан“ цртача Стевана Субића и сценариста Марка Нучија и Исака Фридла (Stevan Subić, Marco Nucci, Isaak Friedl: Le Storie 65 — Il terzo giorno, Sergio Bonelli Editore), издавач српске верзије Весели четвртак
  • 17:00 Представљање аутора Зорана Јовичића и италијанског издања „Мојсије — дан у Рају“ по сценарију Маура Канавезеа (Mauro Canavese, „Moses — Un Altro Giorno in Paradiso“, Ferrogallico)
  • 18:00 Заједничка трибина „Поглед аутора на стрип уметност“, учествују Пасквале дел Векјо, Ана Лацарини, Ђампјеро Казертано, Бранислав Керац, Дарко Перовић и Стеван Субић.

Недеља, 26. јун 2022.

  • 11:00–14:00 Италијански аутори цртају за посетиоце фестивала
  • 14:00–16:00 Преглед издавачке продукције албума италијанских аутора на српском: Дина Батаље „Приче тајанства и маште“; Хуга Прата „Корто Малтезе“, „Пустињске шкорпије“, „Вилинг“, „Коински прича“;  Манаре „Гаучо“, Танина Либератореа „Ранксерокс“ и „Луси“, Серђа Топија „Приче из великог рата“ и других.
  • 17:00–18:00 Представљање изложбе Градимира Смуђе и промоција новог издања аутора „Винсент и Ван Гог; Три луне“, Локомотива, 2022.  

Пратећи програм фестивала :

  • Пројекције екранизованих стрипова Виџеј Васке
  • Музички програм Диџеј Стрит вајз

 

Фумети! — Балкански фестивал италијанског стрипа

Fumetti! — Festival balcanico del fumetto italiano

Модерна италијанска школа стрипа је присутна у континуитету скоро шест деценија на просторима Србије и целе некадашње Југославије.

Српско издаваштво се градило и развијало пратећи најпопуларније италијанске стрипске јунаке. Захваљујући томе генерације су одрастале уз пустоловине фиктивних а опет тако стварних ликова. У чему је њихов значај?

Имајући у виду да се тај претежно авантуристички и вестерн жанр конзумира у пубертетском и адолесцентском добу битан је због изразито наглашене педагошке црте.

Проживљавајући пустоловине својих омиљених јунака учили смо и упијали примере пријатељства, оданости, пожртвованости, храбрости и скромности. Управо неке од особина које нам данас толико недостају.

Наравно, у међувремену смо одрасли, стекли животна искуства, открили и друга ремек–дела девете уметности која су нам показала и ону другу реалистичнију, антихеројску стварност.

Јунаци на којима смо одрастали се данас цртају у Новом Саду, а у Београду и Зрењанину се цртају неки зрелији јунаци са јасном ревизионистичком сликом историје колонијализма Америке и Африке.

Да ли су се вратили кући? Или су нас само опоменули да не заборавимо одакле долазе и да ниједан зликовац није сигуран док су они ту?

Поред снажне моралне па и педагошке црте коју италијанска школа стрипа, особито Бонелијева негује, она је омогућила и директну сарадњу српских цртача различитих генерација и италијанских сценариста. Сматрамо да тако плодну и успешну сарадњу, као и сам феномен популарности италијанске школе стрипа у Србији треба представити и појаснити на одговарајући начин.

Представљање културолошких узајамних утицаја две школе стрипа, италијанске и српске, кроз приказ сарадње домаћих аутора са италијанским издавачким кућaмa више није случајност. Континуитет и квалитет су присутни данас више него икад.

Надамо се да ће овај изузетно позитиван културни феномен бити подршка и мотив младим ауторима да поучени примером својих старијих колега представе свој рад, наставе сарадњу и дају свој допринос. •

Ненад Савин

оснивач УГ „Обновљена заједница“, Нови Сад

 У славу италијанског стрипа

(проширена верзија текста из каталога)

У Србији и земљама некадашње Југославије добро су познате, поштоване и вољене главне светске школе стрипа, а посебно америчка, француско–белгијска, шпанска и јапанска. Али постоји национална школа која за нас носи ноту величанствености — смешу естетског, духовног и људског у савршеној равнотежи. Италијански стрип и италијанска осећајност у стрипу за Балканце немају премца.

Више је разлога за ово. Постоји сродност и афинитет романског и словенског елемента, а нарочито латинског и српског, још од праисторије и протоиндоевропске колевке. Читаоцима препоручујемо једну од најважнијих књига европске културе Настанак европских језика 1–2 коју је написао проф. Марио Алинеи, уредник Унесковог Лингвистичког атласа Европе. Поменимо и највише место визуелног приповедања Италије од самих почетака европске културе и уметности.

Али стрип је нешто посебно. Италијански утицај на Југославију постоји од 1930–их, прво преко издавачких формула, а од 1960–их је чињеница најшире популарне културе, као ниједна друга. Приче са Дивљег Запада су нас училе да размишљамо историјски и надгенерацијски. Текс нас је учио јунаштву, а Кен Паркер човечности. Марксистичку филозофију и политичку економију смо у средњим школама Југославије учили теоријски, али нас је Алан Форд учио примењено и зато никад нисмо били импресионирани дивљим капитализмом. Марти Мистерија је указивао да критички приђемо свему што нам се потурало кроз систем као историјски и археолошки наратив. Велики уметници као Дино Батаља, Серђо Топи, Атилијо Микелуци и Виторио Ђардино показивали су нам да стил, а самим тим и идентитет, не мора бити један манир, већ да сваки појединац мора бити свој. Знали смо и да Мило Манара није само песник Ероса, већ човек који је дао и многе странице најчистије филозофије, особа са моралним интегритетом и борац за социјалну правду. Када је дошао трен да оценимо друштвену и идеолошку стварност Југославије крајем 1980–их урадили смо то у позоришту, али кроз уста Корта Малтезеа, јунака Хуго Прата, који је учио људе да сањају о слободи, као што је то српски новинар Душан Микља забележио са револуционарима-робијашима у Анголи 1980–их.

Само је у Италији великан европског стрипа Сергеј Соловјев, београдски Бели Рус, могао да настави своју блиставу каријеру и после II светског рата, као једини такав од великана из Златног доба предратног београдског стрипа. Вероватно је само у Србији могла настати Загоријана, енциклопедија од хиљаду страна, посвећена једном једином лику који је милионима деце „давао прве лекције о човечности, храбрости, слободи, моралу, увек са великом дозом хумора, неизвесности и фантастике.“

Удружење стрипских уметника Србије су оснивали и обнављали познаваоци и љубитељи италијанског стрипа и од почетка је тај феномен имао посебно поштовање, што се види, рецимо, по опусу дугогодишњег председника удружења Зорана Туцића, који није само италијански аутор и члан савета нашег фестивала, већ и архитекта задужен за италијанска војна гробља и друге споменике у Београду. Осим што су интелектуалци и научници, неки од српских издавача стрипа су и експерти–италијанисти, као што је то Кристијан Релић, уредник ИК Макондо.

Фестивал Фумети – Балкански фестивал италијанског стрипа долази нам у правом тренутку да споји све те раздвојене делиће и да покаже срце праве Италије у српској и балканској култури. Да нас подсети да је италијански стрип постигао сваку равнотежу, описујући свемир кроз слике које приповедају. Италијанска култура може бити поносна на феномен свог стрипа и може му се духовно обратити у временима сваке кризе, па и глобалне. •

Зоран Стефановић

У Сремском Београду 22. јуна 2022.

О аутору: Зоран Стефановић (1969) је српски писац, сценариста, истраживач и културни делатник. Између осталог, управник је Центра за уметност стрипа Удружења стрипских уметника Србије. Издавач је „Пројекта Растко — Италија, Електронске библиотеке италијанско–српских културних веза“ (од 2008) и писац прве оригиналне драме о Корту Малтезеу на свету (представа Острвска прича, Ваљево; Југославија, 1987).

More Articles...

Биографије и фотографије аутора (осим ако другачије није назначено) су под лиценцом Creative Commons: Ауторство-Делити под истим условима Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Internationalcreativecommons.org
• За слике уметничких дела је дозвољено академско коришћење и поштена употреба.

Biographies and photos of the authors (unless otherwise noted) are licensed under Creative Commons: Attribution-Share Alike Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
• Artworks images are allowed for academic and fair use.