Јован Братић: Зашто стрип о Првом светском рату

- Зашто стрип о Првом светском рату?

Први свјетски рат представља веома тешко и болно историјско раздобље које су поједини народи а међу њима понајвише српски, осјетили дубоко на својој кожи гдје су остали урезани бројни ожиљци и трауме на колективној свијести овог поносног, слободарског народа. Због тога ова тема треба да буде обухваћена кроз све историјске и културно умјетничке кругове, самим тим и кроз стрип, јер се са њим прича о Првом свјетском рату може визуелно најбоље обогатити и послати поруку првенствено млађим нараштајима о нашој трагичној и славној прошлости.

- Коме је намењен?

Стрип је намијењен свим генерацијама, које су на овај начин било када у свом животу уживали да читају авантуре и догађаје неких својих јунака а успут да су помало вољели да изучавају и историју. Већ рекох да је идеалан за млађе нараштаје као нешто што ће лагано пробудити интересовање за студиозније изучавање ове теме.

- Шта вам је била прва мисао кад сте чули за пројекат, а која кад сте добили понуду да учествујете?

Био сам одушевњен овом идејом и размишљао сам мимо овога много раније да би требало некако обрадити ову тему кроз стрип. Ја, иначе у својим стриповима волим да обрађујем историјске догађаје, тако да сам већ имао припремљен један краћи стрип са причом „Крв на огњишту“ која је говорила о српској војсци у Првом свјетском рату. Идеју челних људи „Девете димензије“ да направе албум са овом темом сам дочекао са свим похвалама и са задовољством послао свој рад.

- Како је изгледао рад на вашој причи/причама?

Дуго сам размишљао да би било пожељно обрадити обимнији стрип везан за ову тему, но због заузетости нисам се упустио у такву авантуру али сам чврсто одлучио да, бар, кроз неку краћу форму допринесем овом пројекту. Као инспирација ми је послужила гусларска пјесма „Под стољетним маслинама“, на основу које сам направио сценарио и затим кренуо да цртам.

- Како сад видите тај пројекат?

Стрип албум „Сарајевски атентат“ као и серијал“Линије фронта“ видим као одличне смјернице како би требало да наглашавамо неке велике догађаје из богате историје српског народа, да не бисмо једнога дана неоправдано потиснули у заборав људе који су се жртвовали за нашу слободу.

- Да ли вам је нека туђа прича посебно упечатљива?

Све приче су на неки свој начин добре и шаљу одређену поруку. Стилски различите давају посебну димензију.

- Да ли имате намеру да наставите рад на овој теми?

У својим плановима имам намјеру да наставим да се бавим историјским темама, тако да је могуће да опет обрадим нешто из периода Великог рата. Тренутно сам завршио један обимнији стрип албум „Понори зла“ који се провлачи кроз тему Другог свјетског рата и као што видите да је мој рад у некој врсти историјског континуитета.

- Шта би још уметност стрипа могла допринети теми Првог светског рата?

Могла би допринијети да обогатимо нашу културно-умјетничку историјску ризницу нашег народа и по могућности пласманом на поједина инострана тржишта да популаришемо и ван наших граница нашу славну борбу и велике жртве које смо поднијели.

- Које би још теме, по вама, требало овако групно обрађивати у стрипу?

Овако групно, заједнички, требало би обрађивати све велике теме које су историјски прецизне и дефинисане и око којих не постоје спорења и контроверзе а тичу се нашег националног насљеђа.

- Како сад видите феномен Првог светског рата?

Као дрску, бескрупулозну игру великих сила, у жељи за богатством и невјероватан морал и снагу народа који се подиже из амбиса и тријумфално враћа на своја разорена огњишта. Слава и вјечно хвала свим јунацима!

JOВАН БРАТИЋ, стрип аутор, Невесиње, Република Српска

 

Биографије и фотографије аутора (осим ако другачије није назначено) су под лиценцом Creative Commons: Ауторство-Делити под истим условима Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Internationalcreativecommons.org
• За слике уметничких дела је дозвољено академско коришћење и поштена употреба.

Biographies and photos of the authors (unless otherwise noted) are licensed under Creative Commons: Attribution-Share Alike Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
• Artworks images are allowed for academic and fair use.